Tuesday, January 20, 2009

Makcik,Nasi Goreng Plastik Satu!

Al-kisah nya begini, hujung bulan November 2008 yang lepas, aku dan kawan-kawan aku pergi bercuti ke Melaka. Sampai kat Bandar Melaka tu kawan aku dah tak tahan nak makan, lapar nasi katanya. Di sebabkan kitaorang parking dekat dengan replika kapal yang famous tu maka kitaorang decide makan kat food court kat depan kapal tu je la.

Bila sampai kat food court tingkat 2 tu, ramai la makcik-makcik yang ramah yang promote kedai diorang. Kita orang decide nak makan kat gerai yang first tadi tu la,nama kedai tu Restoran Mariyam Majeedia.Makcik kedai tu seronok tengok kitaorang makan kat kedai dia, ye la 4 orang kan! Banyak sikit income dia hari tu. Tapi aku tak order lagi, aku pusing semula ke belakang cari cenderahati untuk di beli. Haha…

Lepas siap beli ape yang aku nak beli, aku pun datang semula kat tempat member aku lepak tu, aku tengok lauk yang ada kat kedai tu macam tak menyelerakan jer, jadi aku pun pergi kat kedai depan kedai makcik ni.Aku order nasi ayam jer sebab aku tengok ayam dia gebu-gebu jer! Murah lak tu. Pas siap order aku pergi duduk semula kat member aku. Aisey, air lupa nak order lak! Nak bangun dah malas. Aku pandang awek tadi tapi dia tak pandang aku lak! Makcik yang ramah tu lak yang pandang aku. Aku pun panggil je la dia order air teh O ais sambil tu pembantu makcik tu datang hantar air untuk kawan-kawan aku ni.

Masa ni la bermulanya kisah yang tak best sebagai seorang pengguna dan juga pelancong. Kawan-kawan aku ni 2 orang order milo ais tabur (serbuk milo di tabur kat atas) pastu sorang lagi order horlicks ais. Aku tengok horlicks ais tu macam tak cukup susu jer, warna putih tu macam pudar, member aku pun rasa, pastu dia cakap memang tak cukup susu pun, macam tambah gula jer! Padahal dia order horlick ais! Bukan horlick O ais!

Tu kes horlick ais, skang ni nak cerita pasal milo ais tabur yang lagi 2 orang ni. Tengok milo tabur macam tak tabur jer serbuk milo tu, nampak macam renjis jer! Sikit sangat! Pastu tawar lak tu. Kawan aku minta tambah susu sikit, makcik tu senyum jer “takpe-takpe, boleh-boleh!”. Lepas dah di alter oleh makcik tu, maka kawan aku pun puas hati la. Air teh O ais aku pun sampai, nasib baik ok jer! manis-manis nanti kena! Kawan aku order nasi goreng kampung pastu sorang lagi order nasi goreng pattaya.Yang sorang lagi tu makan nasi campur. Masa ni nasi ayam aku sampai, nasib baik aku tak order kat gerai makcik tu,mesti tak sedap kan!

Masa ni nasi goreng kampong dan nasi goreng pattaya pun sampai. Bila aku tengok nasi goreng kampung tu aku dah tak selera, presentation memang tak perform la, aku yang jenis tak memilih ni pun tak selera tengok nasi goreng kampung tu. Bukan la nak melebih-lebih tapi serius memang tak menarik. Takpela, maybe presentation jer tak mantap, mana tau rasa dia sedap hingga menjilat jari kan! Tapi hampa, kawan aku cakap nasi tu memang tak sedap! Tawar!! Kawan aku makan sikit jer! Tak sampai separuh pun!

Takpela nisa, maybe garam kat kedai makcik tu dah abis, ko sabar jer la, sekarang nak cerita pasal nasi goreng pataya lak! Presentation ok, rasa pun agak ok tapi bila kawan aku dah makan separuh, dia terjumpa la dia serpihan plastic Tupperware yang selalu guna untuk microwave tu. Size plastic tu agak besar gak la, aku rasa kalau dia tertelan, memang confirm la luka kerongkong dia.

Masa kitaorang bising-bising pasal plastic tu, aku tengok muka makcik tu dah lain macam, dia nak taknak jer pandang kitaorang ni. Aku pun rasa panas hati lak tengok ‘wayang’ makcik ni buat! Bukan nak minta maaf ker ape, pandang kitaorang pun taknak. Tak patut la makcik ni, bukan kitaorang yang salah pun. Masa ni la aku snapgambar kedai makcik tuh! Huhu.

Time nak bayar kitaorang complain la pasal nasi goreng kampung yang tak sedap tu, makcik tu buat macam tak dengar jer! Total makanan yang dia kena bayar rm6. Member aku ni bagi la duit rm50, pastu makcik ni bagi semula rm4 jer! Sepatutnya rm44 la kan! Kawan aku ni pun minta la lagi rm40 tapi yang best nya, makcik tu tiba-tiba naik angin cakap dia dapat rm10 jer! Siap keluarkan duit dari beg pinggang dia lagi. Mula-mula kitaorg cuak gak sebab tak nampak duit tu dalam beg pinggang dia,tapi nasib baik la dia keluarkan semua duit yang ada. Ada pun duit rm50 tu, nasib baik!makcik tu dengan muka tak bersalah pulang semula baki rm40 kat kawan aku ni.

Sambung lak part 4, part yang agak sakit hati. Masa ni makcik tu datang kt kawan aku yang jumpa plastic tu. “nasi goreng pataya, air horlicks ais, dengan plastic skali yea!” member aku berkata sinis! (Haha… padan muka makcik tuh! Walaupun aku di ajar hormat orang tua tapi kalau dah orang tua tak pandai nak hormat orang muda, tak guna la kan! Sorry yea makcik!)

Korang tau ape yang makcik tu cakap?? Dia cakap “ makcik dah minta maaf dah tadi , lagi pun dah biasa dah benda ni”. Korang boleh bayangkan tak apa perasaan kitaorg time tuh? Ish..ish.. tak sangka makcik tu boleh cakap macam tu. Tak tau la bila masa dia minta maaf aku pun tak tau. Maybe dia ada minta maaf tapi aku tak dengar kot! Pastu boleh lak dia cakap benda ni dah biasa… Makna nya servis kat kedai dia tak bagus la kan! Member aku counter balik, “makcik ni baru lagi ker meniaga? Macam taknak niaga jer!” heh, korang tau makcik tu cakap ape?? Dia jawab ringkas jer! “rm6”. Member aku malas nak layan dia pun bagi jer rm6. Tapi Teh O ais aku seringgit jer! Murah lak kan! Pas bayar air dan nasi ayam aku, kitaorang pun blah la dari situ. Menyesal datang tadi!

p/s: Sori la makcik, aku bukan nak tutup periuk nasi ko tapi sebagai seorang yang terlibat dalam bidang customer service ni, ko kena la jaga kualiti perkhidmatan ko, jangan la bila dah dapat customer, ko tak jaga customer ko.

Levis Golok
levisgolok.wordpress.com

Komen - Plastik tu,patutnya simpan,bole buat komplen.Patutnya ko snap gambar plastik tu dalam nasik tu.Masalahnya,katakanlah ko nak komplen,mesti ada orang yang akan bising kata "tanak tolong bangsa seniri lah,camne Melayu nak buat bisnes?" tapi camne nak maju kalo bende2 basic camtu takleh nak betol kan? Aku rasa ko melayu.Tak kisah lah ko bangsa apa pun tapi yg penting servis kene btol la.Sebab tu berurus niaga dengan orang Cina best,customer dia jaga.

Nampak sedap pulak pattaya dalam gambar tu...

3 comments:

BINTANG said...

haha..
aku penah beli mee goreng mamak yang dirahsiakan tempatnya..
sumpah aku makan tak sampai sesuap..
aku bengang gler..
da la perut lapar..hati pun gler mengidam nak mkan mee..
aku pun tak tau mcm mane dieorg buat mee tuh..
tp yagn aku tau,sblum aku meniggalkan tmpat tu,aku tinggalkan nota..nota kirimkan salam kt tukang masak tuh..
haha...

Opera Hidup said...

restoran yg tak pandai nak jaga customer ni tak guna kalu nak rahsia kan nama.. buang masa.. kurang2 kalu nama didedahkan.. customer lain bleh hati2.. n owner kedai leh perbaiki( 2 pun kalu die rase nak maju arr)

brat2104 said...

plastik masuk dlm mknn boleh lapor jabatan kesihatan.. biar dia kena tindakan